Ťan Šan 2002 Tisk Email
Napsal uživatel Michal
MONDAY, 31 DECEMBER 2007 18:46

V roce 2002 jsem vyrazili do centrální oblasti pohoří Ťan Šan a to do údolí Bajankol. Tato oblast se nachází přesně na rozhraní tří států; Kazachstán, Kyrgystán, Čína.

Už si vlastně ani nepamatuju, koho to napadlo, jet právě sem. Asi jsme si chtěli vyzkoušet delší expedici bez žádného zázemí. Takže jsme si zabalili jídlo a matroš na měsíc a vyrazili jsme. Letíme přes Petrohrad do Alma-Aty. V Alma-Atě bereme taxíka a jedeme na začátek údolí Bajankol do vesnice Narynkol. Údolí je uzavřená oblast a může se do něj pouze na povolení. Povolení jsme si zařídili dopředu z Prahy přes cestovní kancelář z Kyrgystánu. Náš taxikář nedal jinak a ještě pozdě v noci jsme museli navštívit jeho rodinu (foto). Ještě večer nás ale odvezl na začátek údolí k vojenské stanici. Tam jsme postavili stany a ráno domluvili formality pro vstup. Někoho napadlo, že by jsme mohli ty naše batohy (každý měl dva) do BC odnést sami. Trvalo nám jen asi 100 metrů, než jsme zjistili, že je to pitomost. Rychle jsme sehnali nějaké auto a už jedeme údolím nahoru. Jako první kopce vidíme Bajankol a Chan-Tengri.

(foto VV)

Autem jsme ujeli asi 15 kilometrů až ke starému dolu. Tam i z důvodu aklimatizace zůstaneme přes noc. Od hlídačů dolu si na další den půjčíme koně. Druhý den tedy taky bez batohů dorazíme do BC. Tábor leží na dně údolí, hned pod morénami z okolních ledovců. Z tábora je opravdu pěkný rozhled.

Jako první aklimatizační výlet zvolíme výstup do Čínského sedla (4200 m.n.m.). A tak jsme se skoro všichni poprvé v životě podívali do Číny.

Chinese pass (foto VV)

Na další výstup jdeme severní hřeben na Bjankol (5791 m.n.m.).Pohledem z BC se nám zdá jako velmi lehký kopec bez lezeckých úseků. Na výstup jsme potřebovali tři dny (dva tábory). První den jdeme jenom přes morény pod kopec a spíme těsně pod ledovcem. Druhý den nás překvapil hned začátek. Byl tam svah cca 45°. Už si nepamatuju proč, ale na Bajakol jsme šli jako turisti. Každý měl jenom jeden chodící cepín a vývrtky skoro žádný. Všechen použitelný matroš jsme si nechali v BC.

první úsek severní hřeben (foto VV)

Tenisovi tam tenkrát ujely kecky, takže si začátek dal dvakrát. Po tomto pěkném začátku jde už vše bez problémů. Na skalním hřebeni najdeme místo bez sněhu pro stany a chvíli se věnujeme našemu oblíbenému sportu Horoležení.

Horoležení v C2

Po šlofíku jdeme ještě prozkoumat kus naší zítřejší cesty k vrcholu. To byla ale spíš jen aklimatizační vložka. Druhý den ráno vyrážíme za pěkného počasí na vrchol.

výstup na Bajankol (foto VV)

Výstup byl bez problémů, chodící terén, sněhu tak akorát. Z vrcholu je pěkný výhled na Chan-Tengri i na ledovec Inylček, nejdelší ledovec na Ťan-Šanu.

Vrcholovka Bajankol

Pak dostal někdo nápad, že se nahoře vyfotíme bez oblečení. Asi bylo hezké počasí :-)). Sestupujeme opět bez problémů. Jenom se vyhýbáme úvodnímu prudkému firnu sestupem přes boční morénu, což taky nebylo zrovna nic moc. Podrobný popis výstupu najdete na stránkách VV.

Vracíme se do BC. Tam nám už začíná pomalu docházet jídlo (krát dvě to mělo bejt). Naštěstí v BC operuje taky ruská cestovka. Od nich si můžeme občas koupit nějaké jídlo jako chleba, vajíčka. V BC je také občas viděn záhadný mistr převleků.

Po krátkém odpočinku vyrážíme na Mramornaja Stena (6350 m.n.m.). Výstup je přes tři tábory, takže čtyři dny. První den vyrážíme do ABC. Cestou nás chytne menší bouřka. V ABC byl viděn jeden místní blázen. Celý výstup je ve sněhu, sklon maximálně 40°. Ruská cestovka natáhla ve všech těžších místech fixní lana. Výstup to dost zlehčilo.

cesta do C1

C1

Cesta do C2

C2

Z C2 je opět nádherný výhled na Chan-Tengri. Spaní v C2, ve výšce cca 6000 m.n.m., mělo svoje čaro. Člověk dost funí a často chodí na záchod. Nic příjemného. Ráno vyrážíme na vrchol. Zbývá přeběhnout závěrečný hřebínek. Dost fouká, ale jinak je výstup opět bez technických obtíží. Jen je potřeba dávat pozor na převěje, aby se člověk neporoučel do lehce převislé mramorové stěny.

závěrečný hřebínek

Na vrcholu pobudeme jen krátce, opravdu dost fouká. Na focení bez oblečení není ani pomyšlení.

vrcholovka MS

Sestupujeme rovnou do ABC. Jsme prý letos poslední na kopci, tak Rusům pomůžeme a stáhneme z kopce všechen matroš, hlavně lana. Rusové nám byli dost vděčný a tak nám v ABC udělali hostinu ze všech dobrot, co jim zbyly po klientech.

Piknik v ABC

V ABC ještě počkáme na vrtulník a pomůžeme Rusům s nakládkou. Ale našich dobrých skutků už asi bylo dost. Poryv větru od vrtulníku hodil Bočanův batoh někam dolů do srázu. Naštěstí se batoh otevřel a věci se z něj vysypaly. Takže za chvíli byl Bočan zpátky s lehce potrhaným batohem a spoustou igelitek v rukách.

Naše problémy s vrtulníkama ale nekončí. V BC se jeden pilot asi chtěl vytáhnout před klienty, které vezl, a přeletěl těsně nad náma. Zničil nám stany a rozházel věci po údolí. Bubák se pustil na záchranou výpravu za svýma karimatkama přes ledovcovou říčku. Dost se v ní pomlátil. Jedna partička z Německa si zrovna ve stanu vařila míchaný vajíčka a stan se jim rozkutálel po údolí. Ty vajíčka dostávali ven dost dlouho.

Domluvíme si koně na cestku zpátky údolím. Celou cestu absolvujeme v jednom dni, měli jsme toho všichni dost. Cestou údolím se s Bočanem stavíme na návštěvu v Jurtě.

Tady se poprvé dovídáme o povodních v Praze. Místní pastevec to prý viděl v televizi, ale nepůsobil moc věrohodně. Koně nám batohy donesly opět až k vojenské bráně. Tam seženeme auto na cestu dál. Řidič nás přesvědčil, že nás všech šest i s batohy vezme najednou. Nějak se nám tam podařilo dostat. Řidič nás dovezl k rodině našeho taxikáře z Alma-Aty, kde jsme přespali. Nocleh jsme si ale museli odpracovat :-)). Nejdříve jsme jim pomohli spravit prasklé čelní okno u autobusu, pak Vláďa někoho jako doktor výpravy sešíval, Bubák jako fyzioterapeut namasíroval celou rodinu a Tenisovi přinesli opravit starý telefon z půdy. Vymluvil se na to, že umí opravovat jenom ty satelitní, srab. Já, jakožto účetní, jsem nemusel dělat nic.

A to byl vlastně už konec naší výpravy. Zbytek času jsem strávili po hospodách v Alma-Ata a sháněním informací z povodňové Prahy.